Psykoterapeut og stresscoach

HVAD ER ANGST?

At være bange eller bekymret er helt almindeligt. Det er sundt og naturligt at bekymre sig i kortere perioder. Det hjælper dig med at træffe beslutninger, der tager hånd om kommende begivenheder, så du kan passe på dig selv og andre. Angsten gør dig velforberedt.

Men nogle mennesker oplever at være bange og bekymrede næsten hele tiden, og det hæmmer deres liv. Mange gange kan følelsen af angst være utydelig, selv om den ikke behøver at være det. Du kan fx føle dig truet eller i fare. Det er blot uklart for dig, hvad det præcis er, som du frygter, kan ske?

Hvis du har det sådan, så kan det være, at du lider af angst. Måske har du også brug for hjælp og støtte til at takle angsten. Angst kan nemlig godt behandles, så du får det bedre.

HAR JEG ANGST?

Angst kan opleves meget forskelligt alt efter hvor tit, du oplever den og i hvilke situationer, den fremtræder. De mest almindelige former er synlige i form af nervøsitet og uro i kroppen. De fysiske symptomer på angst er åndenød, hjertebanken, smerter i brystet, rysten, svimmelhed, ondt i maven og søvnproblemer. Psykiske symptomer går fra let ængstelse og uro til panik og angst for at dø. Der kan være ‘katastrofetanker’ om, hvad der vil ske med én selv eller de nærmeste, og det kan munde ud i en adfærd, hvor man undgår eller flygter fra situationer eller steder.

HVIS DU GENKENDER, AT DU

  • Konstant skanner dig selv for at mærke efter, hvordan du har det? Er det værre eller bedre end i morges? Tager din puls osv.
  • Igen og igen bruger internettet til at søge efter oplysninger, som kan berolige dig, dog uden, at du falder til ro.
  • Bekymrer dig meget eller konstant grubler og mener, at du kan finde svaret på din angst, hvis du bare kan ’regne den ud’ eller grubler længe nok.
  • Er bange for, at dine mange grublerier og bekymringer kan gøre dig syg.
  • Hvis du undgår almindelige aktiviteter såsom transport, rejser, sammenkomster eller bestemte steder.
  • Hvis du oplever, at du er mere bange eller mere begrænset end dine venner og familie i relationer til hverdagsgøremål.

Ja, så kan du være plaget af angst. Der findes mange forskellige former for angst. Du kan læse lidt mere om de forskellige former for angst ved at følge linket til Psykiatrifondens hjemmeside:

http://www.psykiatrifonden.dk/viden/diagnoser/angst-og-stressrelaterede-tilstande.aspx

Det er også almindeligt at være skamfuld over angst, hvilket ofte medfører, at angsten holdes hemmelig. Det er ærgerligt, da det er med til at forstærke angsten. Så alene det, at du deler din angst med andre, vil ofte hjælpe med at dæmpe din angst

SÅDAN ARBEJDER JEG MED ANGST

I begyndelsen arbejder jeg med at få en forståelse af, hvad det er for en form for angst, som plager dig. Hvornår begyndte du at være generet af indre uro, hvad retter din uro sig i mod, hvad holder den dig fra at gøre, og hvordan præger den i øvrigt din hverdag og livskvalitet? Hvad udløser din angst, og hvordan håndterer du din angst, når du mærker den?

Angst er en tilstand, som er kropsligt forandret. Derfor arbejder jeg også kropsligt med angsten. Alle der har oplevet angst kan genkende, hvordan selve vores væren forandrer sig. Vi begynder måske at hyperventilere, vores stemme ændrer sig, pulsen stiger osv. Jeg hjælper dig med at genkende, hvordan du reagerer på din angst. Herefter arbejder vi på, at du kan styre, hvad der sker med din krop, når du bliver angst. Det er en stor befrielse, for så kan du styre det, der sker med din krop, og hurtigt finde tilbage til en rolig og afslappet tilstand, hvis du skulle blive angst. Vejtrækningsarbejde og grounding er en vigtig del af dette arbejde.

Når du har fået kropslig erfaring med, hvordan angsten påvirker din krop, så vil vi arbejde med, hvordan du kan håndtere angsten i din hverdag. Her arbejder jeg ud fra principperne bag Meta Kognitive Terapi. Sammen undersøger vi, hvordan du tænker og forholder dig til din angst. Hensigten er på samme måde som med kropsarbejde, at du får indsigt i, hvordan du reagerer på dine angst-tanker. Det giver dig nemlig mulighed for at påvirke dine tanker og dermed reducere din angst.

SKRIV TIL MIG HER

© Copyright Carit Abrahamsson 2012

Luk menu